Vymůžeme vám odškodnění, na které máte nárok
Stali jste se nezaviněně účastníky na dopravní nehodě, ale nebyli jste připoutáni bezpečnostními pásy? Stále máte právo na odškodnění. Poradíme vám, jak v takové situaci získat odškodnění za utrpěná zranění.
Základní podmínkou pro nárok na odškodnění za zranění po autonehodě je její nezaviněnost. Zákon totiž přiznává náhradu za újmu na zdraví pouze obětem nehod, nikoliv jejím výlučným viníkům.
Výlučného viníka autonehody určí policie, proto ji doporučujeme vždy na místo nehody zavolat při zranění. V některých případech se může zdát, že škody nebo zranění jsou bezvýznamné, kdy některé zdravotní problémy se ale mohou objevit až s odstupem času.
Nevíte si rady? Potřebujete poradit, jak získat odškodnění při zranění? Využijte konzultaci zdarma s naším právníkem:
Ne vždy jsou dopravní nehody jednoznačně zaviněné pouze jednou stranou. V případě, že poškozený svým jednáním částečně ke srážce přispěje, je mu stanovena určitá míra spoluodpovědnosti za způsobení nehody nebo jejích následků. Taková situace může například nastat, pokud chodec přechází silnici v místě, kde by neměl. Nebo pokud cyklistovi za snížené viditelnosti chybí reflexní prvky či osvětlení jízdního kola.
Stanovení spoluodpovědnosti má však důsledky na výši získaného odškodnění.
Podívejte se také na video s naším právníkem:
Spoluzavinění se stanoví i v případě, kdy poškozený dostatečně nedbá o svou bezpečnost, čímž by jinak svou újmu na zdraví výrazně zmírnil. Nepoužití bezpečnostních pásů stejně jako například absence ochranné přilby u cyklisty však nezpůsobí úplnou ztrátu nároku na odškodnění.
V případě, že by poškozený byl připoután pásy, je velká pravděpodobnost, že by jeho zranění nebyla tak rozsáhlá. Proto se jeho nárok na odškodnění zkrátí o procentuální výši zavinění.
Míra spoluodpovědnosti silně závisí na konkrétních okolnostech případu. Rozmezí procentuálního spoluzavinění za nepřipoutání pásy je tedy poměrně široké.
Nejvyšší soud opakovaně rozhodl, že nepřipoutání bezpečnostními pásy může vést ke snížení náhrady škody, pokud lze prokázat, že by pásy zmírnily nebo zabránily zranění. Obvykle je spoluzavinění stanoveno v rozmezí 10 % až 50 % podle okolností případu. Soudy posuzují zejména to, zda by pásy změnily průběh nehody a rozsah poškození.
Nejvyšší soud ve své judikatuře vyjádřil, že hlavní příčinou vzniku nehody zůstává i nadále protiprávní jednání řidiče, který nehodu způsobil. I když poškozený nepoužil bezpečnostní pásy a tím přispěl k rozsahu svých zranění, jeho spoluodpovědnost zpravidla nesmí překročit polovinu. To platí také v případech, kdy nepřipoutání vedlo ke zhoršení utrpěné újmy dokonce ve vyšším rozsahu.
Vymáhání odškodnění za zranění je proces složený z více fází. Zákon stanovuje několik druhů náhrad za újmu na zdraví:
Bolestné je náhrada za vytrpěnou bolest v důsledku srážky s druhým vozidlem. Tudíž je možné ji určit v podstatě ihned po havárii, kdy je poškozený ošetřen lékaři. Lékaři pomocí lékařských zpráv zdokumentují jednotlivá zranění, která jsou následně pomocí tzv. Metodiky Nejvyššího soudu vyčíslena v peněžních částkách.
Obdobně se stanovuje i ztížení společenského uplatnění. Pro zjištění trvalých následků je však potřeba vyčkat na relativní ustálení zdravotního stavu, což je samozřejmě velmi individuální. Většinou se odškodnění trvalých následků uplatní jeden rok po nehodě. V
Odškodnění za utrpěná zranění se hradí z pojištění viníkova vozidla, tedy z tzv. povinného ručení. Z tohoto důvodu je určení viníka klíčové k získání odškodnění. Finanční kompenzaci za újmu na zdraví je možné vymáhat přímo po viníkovi. Z našich zkušeností je ale výhodnější obrátit se s žádostmi rovnou na viníkovu pojišťovnu.
Viník v důsledku stejně bude odškodnění hradit ze svého pojištění. Přímá komunikace s pojišťovnou tedy poškozeným většinou ušetří čas a energii.
Nastanou i situace, kdy řidič, který nehodu zavinil, povinné ručení nemá. Takové případy ale nemohou jít k tíži poškozeným. Poškozené strany mají stále nárok na odškodnění, které se uplatní u České kanceláře pojistitelů. Tato organizace poskytne obětem odškodné za újmu na zdraví a následně finanční částku vymáhá přímo po viníkovi.
Pro získání finanční kompenzace není vždy nutné se soudit. Stanovení finanční výše za újmu na zdraví je poměrně složitá záležitost. Hodnota lidského zdraví se nedá jednoznačně vyčíslit v penězích, a proto je ve spoustě případů potřeba se o výši odškodnění přít. Kompenzace se dá ale získat několika způsoby, které nezahrnují pouze soudní cestu.
Je možné přihlásit náhradu nemajetkové újmy na zdraví do trestního řízení proti viníkovi. V některých případech bude totiž protiprávní jednání řidiče klasifikováno jako trestný čin, tudíž bude následovat trestní řízení proti viníkovi nehody. Poškození mají zákonem stanovená určitá práva v trestním procesu a jedním z nich je právě uplatnění odškodnění přímo v rámci trestního řízení.
Podat žalobu u civilního soudu je také možnost. Soudní proces má svá negativa, někdy ale může být pro poškozené výhodný. Příkladem mohou být situace, kdy hrozí promlčení nároku nebo pokud poškozený nesouhlasí s podstatným krácením odškodnění.
Alternativou k soudní cestě je mimosoudní řešení sporu. Z naší právní praxe vyplývá, že mimosoudní vyrovnání je většinou pro poškozené ta nejlepší možnost. Dohoda s pojišťovnou je oproti soudnímu procesu v mnohém flexibilnější. Ušetří vám čas, peníze a často je pro poškozené v důsledku mnohem méně stresující.
Avšak nutno dodat, že každý případ má jiné okolnosti, a proto je vždy dobré se poradit s právníkem. Zkušený advokát poškozeným nastíní ideální řešení pro daný případ. Nastávají totiž i situace, kdy je zkrátka výhodné odškodnění uplatnit v trestním řízení nebo rovnou podat žalobu k civilnímu soudu.
I mimosoudní vymáhání má ale svá úskalí. Pojišťovna je přeci jen protistranou poškozeného a v některých případech je vhodné s ní opravdu o výši odškodnění jednat. K získání spravedlivé výše odškodnění tedy doporučujeme vyhledat právní pomoc.
Aktérů, kteří mohou stanovit míru zavinění je více. Policie vyšetřuje příčiny vzniku nehody, v trestním řízení se často nechávají zpracovávat znalecké posudky z oboru dopravy a v obou případech může být stanoveno, že poškozený určitou mírou přispěl ke způsobení havárie.
V případě nepřipoutání bezpečnostními pásy bude spoluodpovědnost posuzovat nejčastěji samotná pojišťovna. K posouzení nároku si totiž může vyžádat dokumenty včetně policejních protokolů a zdravotnické dokumentace. Na základě zjištěných skutečností pak může stanovit míru spoluúčasti.
Pojišťovnou stanovená výše je ale často přehnaně vysoká, a proto je potřeba použít při komunikaci s pojišťovnou správné argumenty a odkazy na relevantní judikaturu. Pokud se s pojišťovnou nelze dohodnout, je možné se obrátit na nestranný soud ke konečnému rozhodnutí o výši spoluodpovědnosti.
JUDr. Zbyněk Drobiš a Mgr. Radek Novotný – Vaši právníci k získání odškodnění
Stali jste se nezaviněně účastníky dopravní nehody a kvůli nepřipoutání pásem vám byla stanovena spoluúčast?
Neváhejte se na nás obrátit s vaším právním problémem. První konzultaci k případu poskytujeme vždy zdarma. Následně je naší odměnou podíl z vymoženého odškodnění (5 – 10 %) a naše hlavní heslo „žádná výhra, žádná odměna“ je zakotveno přímo ve smlouvě o právní pomoci.
© JUDR. Zbyněk Drobiš | ochrana osobních údajů | cookies